tisdag 15 februari 2011

Neil Gaiman + Amanda Palmer

Den här boken står i hyllan för skräck här på bibblan och hör absolut hemma där men den är inte bara skräckig utan väldigt mysig också. Ibland till och med lite rolig. På ett svart sätt. Låt mig klargöra. Den är spännande och mysrysig som attans men du behöver inte sova med lampan tänd.
Kyrkogårdsboken handlar om pojken Ingen. När Ingen var bäbis knivmördades hela hans familj mycket brutalt av mannen som kallas Jack. Bara Ingen undkom och togs om hand av spökena på kyrkogården. Där är han trygg bland sina vänner och lär sig allt han behöver för livet på kyrkogården men ju äldre Ingen blir desto mer längtar han ut i den levande världen.
Där väntar emellertid mannen som kallas Jack på att avsluta sitt jobb...

Neil Gaiman är en av mina absoluta favoriter och jag brukar ofta tipsa om Coraline. Har ni tänkt på att Coraline som bok är läskigare än som film? Ni har väl sett filmen, förresten? Vi har den på bibblan annars. Nåväl. Kyrkogårdsboken har samma läskighetsgrad som Coraline-filmen.


Neil Gaiman är dessutom gift med en annan av mina absoluta favoriter, Amanda Palmer. Hon har världens coolaste ögonbryn. Hela hon är faktiskt världens coolaste. Kolla här får ni se:


Och vet ni vad jag önskar mig i födelsedagspresent? (25 maj! Skriv upp det!) Såna här rysligt söta dockor. Ser ni? Amanda och Neil, ju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar