tisdag 8 februari 2011

Kungen

Idag kör jag omläsning på en gammal skräckklassiker. Stephen Kings Staden som försvann är lika gammal som jag och jag läste den när jag gick i sjuan. (1988!) Det är en ryslig vampyrhistoria där vampyrerna inte är några snygga typer som glittrar i solen direkt utan blodtörstiga, onda monster.
Stephen King hade sin storhet på 80-talet men nya böcker ges fortfarande ut och blir lästa av fantastiskt många människor. Det är ändå dags att slå ett slag för kungen av skräck som jag tycker har fått oförtjänt dåligt rykte. Många vuxna fnyser på näsan och säger skräp. Jag säger inte skräp. Jag säger underhållning. Och rejäl underhållning dessutom; Stephen King skrämmer fortfarande skiten ur mig.
Många av hans böcker är tjocka och det kan kanske avskräcka nybörjaren. Men välj en av de lite kortare. Cujo till exempel om en rabiessmittad hund som blir galen och ger sig på människor. Sen är du fast, jag lovar! Snart ligger du skräckslagen om nätterna med värk i handlederna efter att ha hållt i Det på över 1000 sidor i flera timmar.
Bokförlaget gör en storsatsning i vår och ger ut Kings gamla klassiker på nytt. Yay säger jag! Jag kommer definitivt att se till att komplettera både min egen bokhylla som bibblans!

2 kommentarer:

  1. verkar vara spännande. mim mamma brukade läsa stphen king och jag skulle också vilja läsa lite av hans böcker fast mamma säger att dom är läskiga. Är dom vekeligen så läskiga som hon säger?/philip från klass 5 på jarlaberjs skolan

    SvaraRadera
  2. Tja Philip! Böckerna är verkligen så läskiga som din mamma säger! Läs!!

    SvaraRadera