måndag 14 februari 2011

Alla hjärtans dag!

Vad passar bättre att läsa en sån här dag än böcker om kärlek? Man kan lätt tro att jag bara läser skräckböcker men det händer att jag läser annat också. I synnerhet romantik. Gärna i kombination med skräck förstås.

Ett ypperligt exempel på det är Romeo and Juliet and vampires av Claudia Gabel. Läs den om du är bra på engelska!
 Kolla trailer:





Det finns en hel drös böcker där man blandar gamla klassiker med skräck och splatter. Det är jättekul! Vad säg om de här titlarna? Pride and prejudice and zombies (Jane Austen), Jane Slayre (Jane Eyre av Charlotte Brontë) och Android Karenina (Anna Karenina av Leo Tolstoj).

Men det var kärleksböcker vi skulle prata om.
En av de allra finaste jag läst är Vad är så skört att det bryts om man säger dess namn av Bjorn Sortland. Här möter Markus Ingrid och med henne både livet, kärleken och döden. Det här är så vackert och stundtals poetiskt skrivet och så vansinnigt sorgligt att jag grät längre efteråt än vad det tog mig att läsa boken. Sista sidan läste jag om flera gånger för att verkligen suga i mig det sista fina. När man blir kär för första gången i sitt liv skall det ju vara fantastiskt. Och till en början är det också just det. Men Markus får ha Ingrid bara för ett kort, kort tag. Men kärleken är evig, skriver Ingrid i sitt avskedsbrev, där hon till slut säger det Markus längtat så efter; att hon älskar honom. Och "den som inte griper kärleken medan det finns tid riskerar att förlora sin själ för evigt." En av de saker som griper mest tag i mig är Markus fundering över hur lång tid det kommer att ta för honom att radera Ingrids nummer i mobilen. Om han någonsin gör det. Det är en sådan konkret bild av förlust.

En mer lättsam historia är Öppna ditt hjärta av Coleen Murtagh Paratore som handlar om en mycket oromantisk bröllopsfixare och hennes mycket romantiska dotter. Den här boken är ljus och varm och jag blir lycklig och sugen på körsbär i choklad. Ha någonting chokladaktigt i beredskap vid läsning! Kryp upp i en skön fåtölj, drick te eller kanske ännu hellre varm choklad och lär känna Willa. Du kommer gilla henne, jag lovar.
Willa är tolv år och så länge hon kan minnas har hon önskat sig en pappa. Men varför vill hennes mamma aldrig bli kär igen och gifta om sig? Hur skall Willa få henne att våga öppna sitt hjärta för någon? Samtidigt som Willa letar efter en ny kärlek till sin motvilliga mamma råkar hon ut för kärlek själv. Både till en snygg kille i skolan men också till böcker. Willa älskar att läsa och varje kapitel inleds med ett par rader ut den bok hon just då läser. Det är himla, himla mysigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar