måndag 9 maj 2011

Cirkeln

Vårens mest hypade ungdomsbok är utom tävlan Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgrens första bok tillsammans, Cirkeln. Mats Strandberg har förut skrivit vuxenböcker som jag ärligt talat inte varit särskilt förtjust i, så jag var pyttelite tveksam till om jag skulle gilla det här. Däremot gillar jag ju Sara Bergmark Elfgrens blogg och visste att vi har ungefär samma smak (bland annat en stark kärlek till Buffy) så helt illa kunde det väl inte gå? Och nej, det gjorde det verkligen inte. Det gick rasande bra! Den här boken är värd all hype den fått. Jag läste nyss att boken sålts till en ytterligare massa länder och filmrättigheter till Hollywood (!). Det är inte så vanligt för en svensk bok.
Varför är den så bra då? Jag har funderat på det. Mycket. Och har kommit fram till följande:
För det första är den så klart väldigt spännande. Inte bara på det här åh herregud kommer de att klara sig-sättet utan snarare är det spänningen mellan karaktärerna som är häftig. Vi lär känna sex olika tjejer som sinsemellan inte har något synbart gemensamt bortsett från att de går i samma skola. En är den elaka mobbaren, en annan den osynliga som ingen lägger märke till och några "helt vanliga" tjejer. Det som för dem samman är att de alla börjar utveckla olika magiska krafter och tillsammans utgör de den cirkel som skall bekämpa ondskan innan den hinner före. Men det är svårt att stå enade när man inte ens gillar varandra. Karaktärerna är komplexa och man vet inte säkert vem man kan lita på, vem som är ond eller god.
 Jag gillar också att det är helt vanliga tjejer som är hjältarna. Inga killar finns att förlita sig på. Det är riktig girl power och det behövs alltid.
Vad som också funkar så himla bra i den här boken är hur författarna lyckas föra in de magiska inslagen i den helt vanliga världen med läxor, kärleksbekymmer och andra vardagligheter utan att det känns konstigt.  Det är nog det som gör Cirkeln så himla, himla bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar