tisdag 10 maj 2011

Apropå odjur...

...så läser jag den här. Har bara kommit halvvägs än, men som jag gillar! Jag har alltid varit väldigt förtjust i sagor. Ni vet, klassiska gamla folksagor som Snövit eller Törnrosa. Tidlösa sagor lever alltid vidare och kommer i nya tappningar och andra versioner. Vissa författare leker med sagan och berättar ur någon helt annans perspektiv, andra gör dem mörkare och ondare.
Alex Flynn förflyttar sagan om Skönheten och Odjuret till dagens New York och en high school. Här går Kyle, snyggast och coolast på skolan men ett riktigt svin. Han är elak och dryg och dissar folk om de har billiga skor. Det roligaste han vet är att driva med fula människor. En dag råkar han emellertid driva med fel tjej. Kendra visar sig vara någon helt annan än den fula, töntiga gothtjej Kyle tror. Hon är en häxa och där för att straffa honom och lära honom en läxa. Hokus pokus och enters the Beast! Istället för sitt vanliga snygga jag är nu Kyle ett monster som ingen vågar titta på. Inte ens hans egen pappa. Skulle han däremot hitta någon som älskar honom trots hans hemska utseende och han lyckas känna kärlek han också så brys förtollningen. Faktiskt finns det en tjej på skolan. En som Kyle aldrig lagt märke till förut men...Ja, ni vet storyn.
Det är så kul det här! Roligast är det chatforum Kyle deltar i med andra stackars missanpassade sagofigurer; en förtrollad groda, en sjöjungfru som vill bli människa och en psykolog som försöker peppa dem. Hur kul som helst! Jag skall läsa ut den nu. Sen föreslår jag att ni kommer in på bibblan och lånar den!

Som vi är vana att möta dem:



Beastly, ett odjur kommer också snart som film. Kolla trailern här: beastlythemovie.com!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar