tisdag 11 januari 2011

It's alive!!

Nu ni! Nu är det allvar. Jullovet är slut och det är dags att det händer grejer här. Jag har förberett mig inför vårterminen genom att frossa i zombies!
I teveserien The walking dead vaknar polisen Rick ur sin koma bara för upptäcka att hans familj är borta liksom alla andra människor och de enda som finns kvar är zombies. Och de är inga trevliga typer, skall ni veta. Faktiskt är de så äckliga och blodtörstiga att jag måste gömma mig bakom en kudde.


Hittills har det sänts sex avsnitt och jag väntar i spänning på säsong två. I mars släpps ettan på dvd så spring och köp den då, säger jag. För det är så himla, himla bra det här. Spännande så man inte kan sitta stilla, så snygga splatterscener att alla tankar på godis lämnar en så fort de kommer. Det är tarmar och hjärnsubstans,  söndertrasade ansikten och ruttna kroppar för hela slanten. Men samtidigt hjärtslitande på ett inte lika bokstavligt sätt. Jag följer med tårar i ögonen och andan i halsen Ricks sökande efter sin familj och de få överlevarnas kamp för någon sorts mänsklighet.

Efter det här ville jag naturligtvis ha mer. Ett givet val vore ju förstås de seriealbum av Robert Kirkman som teveserien bygger på men jag vill se klart först och läsa sen. Istället gav jag mig på en ny bok av Charlie Higson som heter Fienden. Den har vi här på bibblan i några få exemplar så skynda hit, vetja!

Alla vuxna har drabbats av ett otäckt och väldigt smittsamt virus som äter upp deras hjärnor och gör dem till barnätande zombies. Känner ni till boken Flugornas herre? Den handlar om några barn som överlever en flygkrasch och hamnar på en öde ö. Vad händer i en grupp barn när inga vuxna är där för att sätta regler och hålla koll? Ni vet som på skolgården när ingen ser så kan vissa bli riktigt, riktigt taskiga. Här blir det ännu värre för ingen vuxen kan ju någonsin säga åt dem. (Bara äta upp dem. Men de äter de snälla barnen också.)  Här uppstår hierarkier, strider mellan olika gäng som bildas när kampen för mat och överlevnad verkligen blir på liv och död.
Boken är så spännande att det är inte klokt! Och väldigt, väldigt äcklig. Det är en riktig splatter- och gorefest! Fienden är första delen i en planerad trilogi och jag hoppas verkligen att de andra delarna inte dröjer för länge för jag kommer kasta mig över dem! Gör det ni också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar